Centrum města v dopravní špičce, Barnaul, Sibiř, SSSR, 1973
Naše červené tramvaje byly světově druhým nejrozšířenějším typem tramvaje i lukrativním československým vývozním artiklem. Milan Vlček jich v SSSR v sedmdesátých letech pomáhal uvést do provozu přes dvě stě. Tehdy tam mimojiné poznal „ruskou duši“.
V letech 1956–1957 se Milan Vlček vyučil elektromontérem v Blatné u Strakonic. Poté pracoval na umístěnku v Praze v ČKD a v šedesátých letech v Technoplynu zaváděl do účetnictví počítače. Zvažoval odchod z republiky, měl vše sjednané, ale těsně předtím se hranice pro legální přechod uzavřely.
V roce 1971 se dostal do ČKD Trakce ve Vysočanech do tzv. OTK (Oddělení technické kontroly) jako elektrotechnik, pracoval u výstupní technické kontroly výroby tramvají. Díky této práci se později vydal na nezapomenutelné cesty do Sovětského svazu. Po návratu pak pracoval v Technoplynu a na matematicko-fyzikální fakultě.
Zlaté české ručičky
V Praze byly v sedmdesátých letech dva podniky, které společně vyráběly legendární tramvaje T3. „V ČKD ve Vysočanech jsme vyráběli elektrickou výstroj pro lokomotivy. A v ČKD Tatra na Smíchově se vyráběl ten ‚obal‘ okolo, skříně a to ostatní,“ vysvětluje Vlček. Tramvaje se následně sestrojily a proběhla kontrola, jestli vše včetně elektřiny správně funguje.
„Vtipný na tom bylo, že jsme ani neměli zkušební trať, takže my jsme to sice vyzkoušeli smontované, ale ne za jízdy.“
Na kolejích se tramvaj zkoušela až tisíce kilometrů od továrny. „Je ale pravda, že to bylo tak dobře udělané, že vše většinou fungovalo a nebyly větší problémy,“ hrdě říká Vlček o českém řemesle, celkem tramvají bylo 240. Na první cestu do Sovětského svazu ho vyslali v roce 1972 a vedla do Barnaulu na Sibiři, v následujících letech navštívil ještě Lvov, Kujbyšev, Oděsu, Ufu nebo Pjatigorsk.
„Vozili jsme si s sebou i vlastní nářadí, celkově čtyřicet kilogramů bagáže, měli jsme na to i speciální doklady,“ vzpomíná Vlček na strastiplnou přípravu cesty. „Šílené například také bylo, že podnik zahraničního obchodu nebyl schopen s ruskou stranou nic zařídit bezhotovostně. Dostali jsme tedy obrovský balík peněz v hotovosti a cestovné a peníze jsem musel po celou dobu pobytu opatrovat,“ dodává.
Jídlo vemte s sebou
Od kolegů, kteří se ze Sovětského svazu už vrátili, před cestou dostali mnoho důležitých instrukcí: „Například nám řekli, že tam není moc co jíst, řekli: ‚Hele, nakupte si jídlo a pošlete si ho dopředu.‘ Posílali jsme, tedy pak jsme si to vlastně pašovali těmi tramvajemi, dávali jsme věci pod sedačky do míst, ve kterých chybělo topení.“
Jaké byly první dojmy ze Sovětského svazu? „Strašnej smrad. Kombinace strašlivých laciných voňavek a pachu záchodů. To nás v tom letadle vždycky úplně uhodilo, naše kadibudky jsou oproti tomu luxus...“ reaguje bez zaváhání Milan Vlček. Na lidech podle něj bylo vidět, že život v Sovětském svazu je o poznání těžší než v Československu.
„Lékařská péče neexistovala, v životě jsem neviděl tolik mrzáků. Zlomeniny se řešily amputací.“
Kontrasty: staré a nové... Barnaul, Sibiř, SSSR, 1973